Markedsføring på sociale medier for virksomheder
Markedsføring på sociale medier er en effektiv måde for virksomheder af alle størrelser at nå ud til eksisterende og potentielle kunder. Dine kunder interagerer allerede med brands via sociale medier, og hvis du ikke taler direkte til dit publikum via sociale platforme som Facebook, Twitter, Instagram og Pinterest, går du glip af noget!
God markedsføring på sociale medier kan give din virksomhed stor succes. Du kan både skabe dedikerede brand ambassadører og drive leads eller salg til din virksomhed.
God markedsføring på sociale medier kan give din virksomhed stor succes. Du kan både skabe dedikerede brand ambassadører og drive leads eller salg til din virksomhed.

Markedsføring på sociale medier
Social media marketing, forkortes SMM, og er en form for online marketing, hvor du opretter og deler indhold på sociale medier for at nå dine markedsførings- og branding mål. Markedsføring på sociale medier omfatter aktiviteter hvor du igennem tekster, billeder og videoer skaber indhold som din målgruppe gerne vil interagere med. Den mest anvendte form for SOME marketing går igennem betalte annoncer. Det mest populære Sociale Medie er stadig Facebook. Her har man gjort det nemt, at komme igang med Facebook annoncering. Igennem deres annonceadministrator, kan du hurtigt sætte kampagner igang, styre budgetter og se dine resultater. Men du kan også hurtigt brænde mange penge af, hvis du ikke sætter dig ordentligt ind i tingene.Derfor vælger mange virksomheder, at lade et online marketing bureau som os varetage opgaven. Hos Say it kan du selv vælge hvor meget, eller hvor lidt du vil involveres i markedsføringen på de sociale medier. Her vil vi give dig vores drejebog til hvordan vi arbejder med SOME marketing. Du kan enten vælge at lade dig inspirere af dette, og selv kaste dig ud i det. Eller du kan tage fat i os, så hjælper vi dig.
Sociale medier og markedsføring: Planlægning & Strategi
Inden du begynder at lave dine markedsføringskampagner på sociale medier, skal du overveje hvad dine virksomhedsmål er. Starte en markedsføringskampagne på sociale medier uden at have den sociale strategi i på plads farer du hurtigt vildt og kommer til at bruge mange penge på ingenting.Stil derfor disse spørgsmål til dig selv. Det hjælper dig til at definerer dine mål for markedsføring på sociale medier:
- Hvad håber du at opnå gennem markedsføring på de sociale medier?
- Hvem er din målgruppe?
- Hvor er din målgruppe placeret geografisk
- Hvordan anvender målgruppen de sociale medier?
- Hvilket budskab ønsker du at sende til din målgruppe med markedsføring på sociale medier?
Det er ikke sikkert at dit produkt eller din ydelse passer lige godt til alle sociale medier. En af de ting der spiller en stor rolle er hvor godt du kan visualisere dine ydelser.
Er du f.eks indretningsarkitekt er sociale medier som instagram og Pinterest nærmest skabt til dig. Sælger du derimod branche specifikke konsulent ydelser skal du overveje at kigge over imod Linkedin eller Twitter.
Typiske markedsføringsmål du kan opnå igennem sociale medier
- Flere besøgende på dit website
- Flere konverteringer i din webshop
- Flere leads fra formularer
- Flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev
- Øge kendskabet til din virksomhed eller dit brand
- Skabe en brandidentitet og en positiv brand association
- Tilstedeværelse der hvor dine er og vil kommunikere med dig.
Jo større og mere engageret din målgruppe er på de sociale medier, jo lettere bliver det for dig at nå alle de andre marketingmål på din liste!
Planlæg dit indhold på de sociale medier
Her træder rigtig mange virksomheder lidt eller meget ved siden af. Det er nemlig fejlagtigt at tro, du bare kan gå ud og stoppe produkter ned i halsen på folk, imens de sidder og chatter med deres venner eller snager i andres liv.Du skal virkelig gøre dig nogle overvejelser i denne fase. Du skal blandt andet overveje hvem din målgruppe egentlig er, hvilke fællestræk de har i f.eks interesser, livsstil og hobbys. Overvej at lave nogle søgeordsundersøgelser og konkurrencemæssige undersøgelser. Det giver dig ideer til indholdet. Spørg dig selv hvad andre virksomheder i din branche gør for at skabe bruger interaktion på de sociale medier.
Indholdet skal være regelmæssigt og interessant
Når du går igang med markedsføring på de sociale medier, er det vigtigt, at du regelmæssigt laver opslag. Ligeså vigtigt er det, at dine opslag skaber værdi for din målgruppe. Ellers bliver de irriterede og synes det virker som SPAM. Det vil du for alt i verden undgå.Et eksempel på værdiskabende indhold kunne være indretningsarkitekten, der giver gode råd til hvad du selv kan gøre for at peppe hjemmet op. Det kunne være herretøjs webshoppen som laver en guide over de 5 mest populære slipsknuder, eller fortæller dig hvilke farver der kan sættes sammen. Det gælder om at tænke kreativt og tænke ud af boksen. For ikke nok med at du skal skabe værdi for dine kunder, du skal også skille dig ud fra dine konkurrenter.