some marketing emne:
Facebook annoncering pris
11 tricks til at holde annonce prisen nede på Facebook
I denne guide finder du gode råd, som kan hjælpe dig med at reducere dine Facebook annonce omkostninger. Ved at implementere disse råd sikrer du samtidig, at dine annoncer får den bedst mulige relevans, rækkevidde og opretholder en god klikrate.
Vi har sat os ned med vore Facebook eksperter, og bedt dem forklare hvad best practise er, når CPM’en skal reduceres. Her er hvad de siger:
- Ret annoncerne mod den rette målgruppe
- Udvid din målgruppe, hvis du kan
- Opret en lookalike målgruppe
- Prøv at forbedre din annonces relevans score
- Lav A/B-test af dine annoncer
- Hold øje med budgettet og juster
- Brug den rigtige bud strategi og skift gerne undervejs
- Skil dig ud fra mængden
- Brug mere video
- Husk nu at anvende en CTA
- Arbejd med både annonce tid og annonce frekvens
1. Ret annoncerne mod den rette målgruppe
Det første skridt til en lavere facebook annonce pris er ved at reducere CPM på Facebook. Du skal målrette annoncerne til det rigtige nichepublikum. Du kan sagtens have en fantastisk annonce, men hvis den vises til en forkert målgruppe, så kommer du ingen vegne. Derfor er målgruppen altid det første sted man starter med at optimere. Og det giver jo ganske god mening. Jo bedre dit budskab rammer målgruppen, des større interesser opnår du, hvilket i sidste ender helt naturligt giver en lavere CPM.
Så det handler altså om at få folk til at interagere med dine annoncer. Derfor vil den bedste tilgang være at finde en målgruppe, der vil interagere med i dine annoncer, i stedet for kun at se på dem. Højere annonce interaktion øger annoncens “Relevance score” og sænker CPM’en.
En af måderne du kan gøre dette på er ved at teste nye målgrupper. Prøv at oversæt dit brand eller produkt til interesser. Altså hvilke interresser har de folk som kunne være potentielle kunder. Tænk på deres livsstil, deres interesser og deres hobbyer. Facebook tilbyder allerede alle disse segmenteringsmuligheder i annonce administratoren. Samtidig tilbyder de også indsnævring muligheder, hvis din målgruppe bliver for stor. Her kan du opsætte forskellige betingelser, blandt andet med AND funktionen. F.eks kan du indsnævre målgruppen ved at sige du kun vil henvende dig til personer som har INTERESSE 1 AND INTERESSE 2. Således udelukker du alle dem der kun har den ene eller den anden interesse.
Du skal altså undgå at lade Facebook definere målgruppen for dig, ved f.eks kun at sætte alder, køn og geografi op også overlade resten til Facebook. Det er en langt bedre ide, at give Facebook et blueprint af din målgruppe, ved at indsnævre med interesser mm. også give Facebook lov til at udvide i den målgruppe, hvis det giver mening.
Følger du dette råd vil du hurtigt se, at du får mange flere visninger til en meget lavere CPM.
2. Udvid målgrupen
Det lyder måske en smule selvmodsigende, at vi skriver du skal udvide målgruppen lige efter vi har skrevet, at du skal indsnævre den. Men der er mening med galskaben. Helt grundlæggende er det sådan, at jo smallere din målgruppe er des dyrere bliver CPM’en. Det kommer sig af noget så simpelt som udbud og efterspørgsel. Så altså ikke nok med vi lige har sagt du skal indsnævre din målgruppe, så siger vi også at en smallere målgruppe giver en højere CPM - altså stik modsat det vi gerne vil opnå! Er du forvirret?
Lad os forklare det. Før talte vi om at indsnævre målgruppen ved at segmentere efter livsstil, interesser og hobbyer. Hold den tanke! For det skal du stadig gøre, men samtidig skal du udvide målgruppen ved at ændre på parametrene alder, geografi og køn. Det giver Facebook flere muligheder for at vise din annonce, og dermed give en billigere CPM.
Hvis vi lige skal opsummere, så er konklusionen altså sæt de demografiske segmenteringsmuligheder bredt og segmenter snævert med interesser.
3. Opret en look alike målgruppe
Look alike målgrupper er en anden måde til at opnå lavere CPM’er. Hvis du ikke kender til begrebet Look Alike målgrupper, forklarer vi det lige for dig her.
En look alike målgruppe er som navnet antyder en målgruppe der ligner din eksisterende målgruppe. Via din facebook pixel kan du opbygge nogle virkelige gode målgrupper og look alike målgrupper. Du kan f.eks lave en look alike målgruppe på website besøg, folk der har lagt noget i kurven i din webshop, modtagere af dit nyhedsbrev, personer der tidligere har interageret med dine annoncer eller afspillet dine videoer. Når du laver en look alike målgruppe, kigger facebook på den oprindelige målgruppe, også finder de personer der ligner den målgruppe. Du bestemmer på en skala fra 1 til 10 hvor meget de skal ligne den eksisterende målgruppe.
Lad os lige tage et eksempel. Du uploader en liste med alle de e-mails fra kunder og lader Facebook oprette en lookalike ud fra den. Ideen er, at dine nuværende kunder kan lide din virksomhed, så ved at finde folk, der ligner dine kunder, øger du chancerne for, at de også vil kunne lide din virksomhed. Det er en strategi, der fungerer rigtig godt for især for webshops. Her øges klikraten ofte og CPM’en falder, samtidig med at kvaliteten holdes høj.
4. Forbedre din annonces relevans score
Annonce relevans scoren er ikke kun et Facebook fænomen. For dem der er bekendt med Google Ads, ringer ordet kvalitetsscore nok en lille klokke. Det er nemlig nøjagtig det samme. Langt de fleste Facebook eksperter vil sværge til, at relevans scoren er den absolut bedste måde til at reducere annonce omkostningerne.
Det er sådan, at når du fokuserer på at lave annoncer, der er relevante og interagerende for din målgruppe, tager Facebook det til efterretning og belønner dig. Det gør de ved at vise annoncen til flere personer for færre penge - og dermed lavere CPM'er.
Facebook giver din annonce en score, som er et tal mellem 1 og 10. Tallet er Facebooks indikation af hvor meget de tror, at din annonce vil appellere til de personer, som du henvender dig til. Jo bedre din annonce passer til din målgruppe, jo højere er din relevans score. Jo højere din relevans score er, jo lavere er din Facebook CPM.
Det giver jo også rigtig god mening, når man tænker over det. Annoncer med en høj relevans score er jo en win-win for alle. Facebook præsenterer relevant indhold til deres brugere. Det gør de ikke bliver trætte af Facebook og finder et andet sted. Du får mere interaktion, flere kunder og en billig CPM. What’s not to like??
Lad os lige tage en kort opsummering. Hvis du henvender dig til de rigtige personer, med de rigtige interesser, med den rigtige annonce, vil din relevans score stige. Hvis dine annoncer har en lav relevans score, bliver dine visninger dyrere fordi facebook viser din annonce til færre personer.
Alle er enige om at det er enormt vigtig du arbejder på at forbedre relevans scoren. En god måde at komme igang med arbejdet er ved at split teste dine annoncer. OG sjovt nok leder præcist det os videre til næste punkt - nemlig A/B test.
5. Lav A/B-test af dine annoncer
Split testing hjælper os med at forstå, præcist hvad der virker, altså hvad der appellerer til vores målgruppe osv.
Test derfor din målgruppe for at sikre dig, at du taler til de rigtige mennesker. A/B splittest funktionen kan tilgås i annonceadministratoren i Facebook Ads. Vi vil ikke bruge skærm blæk på, at guide dig igennem opsætning af A/B tests, da Facebook har udemærkede guides til det. Istedet vil vi fortælle lidt om hvad du kan teste. Det er nemlig ikke kun din målgruppe du kan teste. Du kan også teste andre faktorer herunder blandt andet forskellige tekster og visuelle elementer på den samme målgruppe. Det handler jo netop om at levere relevant indhold, til en relevant målgruppe… Ja du kender efterhånden smøren. Facebook ønsker, at hver enkelt bruger skal have en positiv oplevelse. Hvis din annonce bliver taget godt imod af målgruppen, vil din CPM falde.
6. Hold øje med budgettet og juster løbende
Det er helt vildt vigtigt at du forstår de forskellige algoritmer i Facebook’s forskellige budgivnings strategier. Gør du ikke det, kan du ende med at betale alt for meget. Holder du derimod løbende øje med hvad der sker, og justere på både budgivning og budget, kan du virkelig spare penge.
Facebooks annonce algoritme er designet til at bruge en kampagnes budget i sin helhed inden den planlagte slutdato. Jo længere din kampagne er planlagt til at køre, jo længere tid har algoritmen til effektivt at teste og levere dine annoncer til det rigtige publikum og dermed give dig mest værdi for pengene.
7. Brug den rigtige bud strategi og skift gerne undervejs
Her får du lige et eksempel fra virkeligheden, hvor vi skiftede bud strategien i kampagnens løbetid.
For en af vore store kunder kørte vi en kampagne i 8 forskellige europæiske lande. Vi skulle have folk ind på en landingsside på deres website, og lavede derfor kampagner optimeret til klik. Vi lod kampagnerne køre i 3-4 dage, alt imens vi holdte øje med CTR på de forskellige kampagner. CTR var rigtig god! I nogle lande lå vi med en CTR helt oppe på 7%. Vi valgte derfor at skifte bud strategien, og i stedet for at optimere mod klik optimerede vi mod visninger. Vi var stadig interesseret i klik, men ideen var, at med så høje CTR havde vi ramt den helt rigtigt. Så hvis vi bare kunne vise den til mange flere mennesker ville klik automatisk følge med. OG det gjorde de, vores klik priser faldt med både 20 og 30%
Ved at ændre din budstrategi til oCPM (optimeret CPM) får du Facebook til at vise dine annoncer til dem, der er mere tilbøjelige til at foretage den handling, du ønsker. Denne budtype vil automatisk justeres dine annoncer så de bliver vist til personer, der har interesse i det produkt eller den tjeneste, du sælger. Konverteringsraten vil stige, og CPM vil forblive lav.
8. Skil dig ud fra mængden
Idag scroller de fleste facebook brugere forbi indlæg, der kræver meget læsning, da de ikke har tålmodighed eller tid til at læse dem. Brugerne har også en tendens til at blive mere irriterede, når de ser en annonce, der afbryder deres feed, mens de scroller. Selvom Facebook er en af de bedste platforme at bruge til at promovere dine annoncer, er det svært at fange brugernes opmærksomhed fordi der er så mange annoncører der prøver at gøre det samme.
Med lidt kløgt kan du via memes, gifs, videoer osv. udskille dig fra mængden og dermed fange den pågældende brugers opmærksomhed. Det vil give dit indlæg en større chance for, interaktion og dermed en lyst til at læse mere. Hvis flere brugere interagerer sig i dit indlæg og deler det, vil dit indlæg få en bedre annonce relevans score, og så kører smørren fra tidligere igen.
Lad os kort opsummere: Det er vigtigt at dit indlæg skiller sig ud fra mængden. F.eks. memes og videoer gode udgangspunkter for det.
9. Brug mere video
Vi ved allerede, at videoer er blandt forbrugernes foretrukne indholdstype på de sociale medier. Videoer får ikke kun mere opmærksomhed, de giver også lavere CPM’er. Facebook tildeler nemlig mere af sin annonceplads til video posts end til nogen anden type indlæg. Kombineret med at færre annoncører bruger videoannoncer, giver det mindre efterspørgsel og større udbud, så JA du gættede rigtigt! Lavere CPM!
En anden ting der er værd at bemærke ifht. video er, at video visninger er et relativt billigt kampagnemål sammenlignet med andre mål. Samtidig kan du med videovisninger opbygge målgrupper, baseret på hvor meget af din video de har set. OG og og hvis du har hørt efter, vil du straks tænke Look alike målgrupper. Korrekt du kan også opbygge målgrupper af personer der ligner de personer der har set din video eller dele af den.
Videovisninger tæller med i det store interaktions regnskab, hvor likes, kommentarer og delinger også har sin plads. Det betyder, at video annoncer faktisk altid har en høj engagement rate, dermed god annonce relevans, og dermed…. YES! Lav CPM.
Uanset om du vælger at eksperimentere med videoer eller almindelige billeder, er vigtigt du sikrer dig, at dine kreative elementer har det rigtige format, så de passer til de forskellige indlægstypee f.eks. newsfeed, stories, audience network osv.
10. Husk nu at anvende en CTA
I din begejstring over den flotte grafik eller den fede video, må du for guds skyld ikke glemme din CTA. Call To Action fortæller jo brugeren hvad han eller hun skal gøre, når de har set eller læst dit indlæg. Fortæl dem at de skal dele, like, klikke, tagge eller hvad du nu vil opnå. Og giv dem en god grund til at gøre det! Måske kan man vinde noget, måske kender man en der synes det ville være interessant osv.
CTA’en beder om interaktion fra brugeren, og hvad er det nu der sker når brugere interagerer med et facebook post.. JEP! det er rigtigt, bedre relevans, lavere CPM.
11. Tænk på annonce frekvensen
Nu er vi ved at være ved enden af de mange gode råd. Så lad os slutte af med at sige tænk på annonce frekvens! Sørg for at din målgruppe ikke ser den samme annonce mange gange om dagen. Det skaber spam irritation, det udvander brand perception, og det er spild af penge. Indstil derfor annonce frekvensen på et tåleligt niveau - sådan ca. på 3-4 stykker.