Vi oplever ofte, at kunder kommer til os, efter de har prøvet lykken med en billig hjemmeside. Problemerne med de billige hjemmesider opstår ret hurtigt efter lanceringen. Vi har en holdning til bureauer, der laver discount hjemmesider. OG her er vi lidt hårde i vendingerne. Vi er faktisk pinlige over, at virksomheder udgiver sig som professionelle webdesigner, har samvittighed til at aflevere så dårlige hjemmesider. Det er urimeligt overfor kunden. De henvender sig jo netop til et webbureau, med en forventning om, at bureauet har styr på deres ting. Som almindelig erhvervsdrivende har man ikke en jordisk chance for at vide hvad der er godt, og hvad der er skidt.
Udover at levere et utrolig ringe stykke arbejde, så sætter denne type webbureauer os andre i et dårligt lys. For det første presser de prisen ned på et plan, hvor man som seriøs webbureau siger fra. Det er ikke muligt for nogen, at levere en ordentlig hjemmeside til 5.000,-. Samtidig med en devaluering af vores arbejde, er discount bureauerne ene og alene skyld i den mistillid mellem kunde og bureau, som vi ofte hører om i vores branche.
Her er et lille udpluk af nogle typiske problemer vi oplever, hos kunder der er startet på en billig løsning:
Der er ikke taget stilling til mobile first. Eller mobilversionen er ikke optimal.
Hjemmesiden passer ikke ind i virksomhedens øvrige designlinje.
Der er enten ikke taget stilling til GDPR eller også overholdes de gældende regler ikke.
Open Graph fungerer ikke, hvilket besværliggør at poste links på sociale medier.
Der er store mangler ifht. søgemaskineoptimeringen. Vi har sågar oplevet websites, hvor man har glemt, at give tilladelse til Google om at crawle hjemmesiden.
Siden loader langsomt, da templaten man har brugt en købe template, hvor der indlæses ufattelig mange scripts for at afvikle websitet.
Der er ikke sat sporing op på websitet, så kunden har ingen ide om besøgsstatistik og adfærd.
Der er duplicate titletags, meta beskrivelser mm.
Det er ikke muligt, at integrere sitet med ERP, CRM eller andet.
Sitet ligner til forveksling, mange andre websites. Måske endda en kopi
Der er ikke plads til mere tekst på siderne. Så man har gjort teksten lille og ulæsbar.
Det er svært, at skifte billederne.
Designet skrider med det samme man ønsker at tilføje nyt til hjemmesiden.
Der er ikke opsat konverteringssporing på formularer.
Webbureauet eksisterer ikke længere
Man har fået en meget billig hjemmeside, men har ikke været opmærksom på bureauets timepriser ved support, funktionsudvidelse mm.