Hvad betyder CRM

CRM: Costumer Relationship Management

CRM er en forkortelse af Costumer Relationship Management. Altså et system til at styre jeres kunde relationer. Med et CRM system kan man blandt andet holde styr på kunderne, og på den korrespondance man har med hver enkelt kunde. Hvis man samtidig fodrer systemet med salgsdata fra ERP systemet, har man pludselige et enormt stærkt marketing redskab.

CRM kan være første skridt til marketing automation

Der er også muligt, at koble CRM systemet sammen med webshoppen, og via cookies placeret i kunden browser, kan man nu også spore hvilke sider og produkter kunden kigger på. Udfra dette kan man sætte forskellige triggers op, og pludselig har du et marketing automation system, hvor du kan lave en til en markedsføring til dine eksisterende kunder. Lad os give et eksempel.

Et eksempel på CRM systemets funktion

Du har en webshop hvor i sælger kontormøbler. I jeres CRM system har i kunde A registreret, fordi de tidligere har købt kontormøbler hos jer. I løbet af den seneste uge har kunde A været inde på jeres webshop og kigge på de samme kontorstole 3 gange. I jeres CRM system, har i lavet en trigger, som automatisk sender en en email ud med et tilbud på den vare som en kunde har kigget på mere end 3 gange indenfor en uge. Kunde A modtager der nu en email, med et skræddersyet tilbud på netop de kontorstole som de har kigget på.

Hvilke CRM systemer findes der

Der findes et hav af udbydere af CRM systemer. Her nævner vi blot nogle af de mange systemer der tilgængelige. Hvilket system der passer til jeres virksomhed, kræver en grundig analyse af virksomhedens øvrige systemer, en kravsspecifikation (ønskeliste) til hvilke opgaver i forventer systemet kan løse eller hjælpe med at løse for jer.

Salesforce CRM: Et amerikansk cloud baseret CRM system
ZOHO CRM: Et indisk udviklet system, som ligger i den billigere ende uden på nogen måde at være en discount løsning
Hubspot CRM: Utrolig populært amerikansk CRM system
Image
Send os besked