Hvad betyder CPA

CPA: Cost Per Action / Acquisition


CPA er et udtryk for omkostning pr. konvertering. Det kan enten være omkostning pr. lead (kaldes også CPL) eller det kan være omkostningen pr. signup til nyhedsbrev eller pr. salg i webshoppen.

Man beregner CPA’en ved at dele omkostningerne til annoncering med antallet af konverteringer. Lad os tage et eksempel.

Eksempel på CPA

Du laver en kampagne på Facebook hvor man kan deltage i en konkurrence hvis man skriver sig op til jeres nyhedsbrev. Kampagnen kører du som annonce på facebook og sætter et dagligt budget på 500,-. Efter kampagnen har kørt i en uge gør du status.

Kampagnen har kostet 3.500,- i annonceomkostninger og den har givet 580 signups til nyhedsbrevet. CPA’en for din kampagne er derfor 3.500,- / 580 signups = 6,-

Hvad kan du bruge CPA til

CPA er et virkelig godt værktøj til at måle kampagnens succes. Samtidig kan du også bruge CPA’en til at benchmarke fremtidige kampagner op mod.
Image
Send os besked