some marketing emne:

Hvad koster facebook annoncering

Brug disse 4 niveauer til at finde prisen på Facebook annoncering


I denne artikel beskriver vi de 4 niveauer man oftest skal igennem for at finde svaret på hvad koster Facebook annoncering

Niveau 1: Facebook annoncering for 10 kr / pr. dag
Niveau 2: Gå et step op i købstragten
Niveau 3: Gå efter købet
Niveau 4: Reducér omkostning pr. køb

Lad os komme igang

Niveau 1: Facebook annoncering for 10 kr pr. dag

Hvis du ikke ønsker at smide mange penge i din Facebook annoncering fra starten, men ønsker at gå stille frem, kan du starte med så lidt som en 10’er pr. dag

Den gennemsnitlige omkostning pr. tusinde visninger (CPM) var i 2020 på ca. 40 kr. Så hvis du kun bruger 10 kr på Facebook annoncer om dagen, kan du få folk til at se dine annoncer 91.000 gange i løbet af et år. Det betyder, at du for kun 10 kr om dagen kan få 91.000 visninger fra folk, som ellers ikke ville have set din annonce.

At bruge 10 kr pr. dag på Facebook-annoncer er en god måde at komme i gang med Facebook annoncer. Således kan du blive fortrolig med, hvordan Facebook annoncer fungerer.

For at få mest muligt ud af dit lave budget skal du sørge for, at dine målgrupper kun er det man kalder “bottom-of-funnel-målgrupper” altså f.eks. tidligere købere på din shop, Føj-til-kurv besøg som ikke købte, eller retargeting af besøgende på produktsiden, som ikke føjede varer til kurven. Disse målgrupper kan undgås ved brug af Facebook’s pixel.

Niveau 2: Gå et step op i købstragten

Når du er klar til trinnet over dit 10 kr / pr. dag budget, kan du begynde at udnytte Facebook’s algoritme. Ifølge Facebook skal et annoncesæt have 50 konverteringer om ugen for at komme ud af læringsfasen, og for at Facebook kan fodre sin algoritme med data til at finde flere brugere som dem, der er mest tilbøjelige til at nå dit mål. Det er på dette niveau, at du virkelig kan få noget ud af din Facebook annoncering.

50 konverteringer pr. uge kan lyde af meget. Især hvis du sætter din konvertering til at være lig med et køb. Heldigvis behøver "konverteringer" ikke at betyde køb. Du kan indstille målsætningen til noget andet, f.eks føj-til-kurv eller måske blot til link-klik. Når du bevæger dig opad i købstragten (f.eks. indstiller du konvertering til føj-til-kurv istedet for køb), kan du reducere det minimumsbeløb, du skal bruge, for at drage fordel af Facebooks algoritme.

For at finde ud af hvor meget du skal bruge på Facebook annoncer for at få 50 føj-til-kurv, kan du tage din nuværende gennemsnitlige omkostning pr. føj-til-kurv pris og gange den med 50. Således har du dit ugentlige Facebook annonce budget. Lad os illustrere det med et eksempel:

Gns Føj-til-kurv pris: 30kr Krav for at komme ud af læring: 50 konverteringer

50 konvertinger x CTA: 30 kr / per konvertering. = Ugentlig budget 1.500 kr

Niveau 3: Gå efter købet

Ulempen ved niveau to og med optimering til føj-til-kurv er, at når du er gået et skridt op i købstragten og optimerer mod føj-til-kurv og ikke til, er det muligt at have brugere, der tilføjer til indkøbskurven, men ikke køber.

I dette niveau skal du optimere mod køb. Derfor koster facebook annoncering i dette niveau mere, da du stadig skal op på 50 køb om ugen, for at gøre brug af Facebook algoritmen. Fra din føj-til-kurv kampagne i niveau 2, ved du hvor mange ud af de 50 føj-til-kurv der endte med at købe. Lad os være lidt pessimistiske og sige det kun var ⅓ af dine føj-til-kurv konverteringer, der endte med at købe. Så vil regnestykket for din 50 køb pr. uge kampagne se således ud.

X= 50 føj-til-kurv / 3 = 16.6 køb Y= Ugentlig budget niveau 2: 1.500,- Z = Ønskede antal køb i nivau 3: 50 køb i = Ugentlig budget niveau 3

(Y / X) x Z = i

(1.500/16.6) x 50 = 4.518 kr. / pr uge

Niveau 4: Reducér omkostning pr. køb

Når du har investeret og gennemført de tre indledende niveauer, er det tid til at rette fokus mod at nedbringe CTA’en (Omkostningen pr. køb). Det gør du blandt andet ved, at forbedre dine annoncer og segmentere dine målgrupper. Vi har skrevet en artikel, der forklarer, hvordan du holder omkostningerne nede på Facebook annoncering.

Målet på niveau fire er at opnå en CTA, der er lav nok til at være rentabel, samtidig med at du bruger penge nok til at have mindst 50 konverteringer om ugen. Når du opnår en rentabilitet i din annoncering, typisk målt som ROAS, bør dit budget være ubegrænset. Forstå det således, at opnår du en ROAS på 10 får du 1.000 kr i omsætning hver gang du smider 100 kr i Facebook annonce maskinen.

Du får mest ud af din Facebook annoncering hvis du løbende gennemgår dine kampagner, reducerer udgifterne på annoncer med dårlige resultater, løbende teste nye annoncer, og øger budgettet på de annoncesæt der skaber gode resultater.

Vi håber du fik svar på spørgsmålet: Hvad koster Facebook annoncering.

Hvis du har behov for rådgivning til Facebook annoncering er du altid velkommen til at kontakte os.

Det var alt hvad vi havde til dig i denne omgang. Tak fordi du læste med, og del gerne :-)