Hjemmeside - professionelt webdesign

Vælg en profesionel hjemmeside fra starten

En hjemmeside med et professionelt webdesign er meget mere end blot et flot design. Hjemmesiden er hele dit fundament for søgemaskineoptimering. Det er også den, der skal bære dine besøgende fra besøg til konvertering.

Afhængig af hvilket webbureau du vælger og hvor meget du vil betale for din hjemmeside, styles den i mere eller mindre grad. De steder hvor du giver 5.000 kr for en hjemmeside, får du som regel en CMS installation. Bureauet har herefter tilkøbt en færdig designet template til omkring 500 kr. Herefter skiftes tekster og billeder ud og værsgo’! Tillykke med din nye hjemmeside. Typisk bliver resultatet aldrig rigtig godt. Du ender med overvejende sandsynlighed hurtigt med, at gå efter et mere professionelt webdesign.

Valg af CMS til hjemmeside

Alt professionelt webdesign tager udgangspunkt i et CMS*. Det er der flere gode grunde til. Der er nemlig ikke nogen grund til at genopfinde den dybe tallerken, hver gang man starter på opbygningen af en hjemmeside. Det er ikke hensigtsmæssigt for dig som kunde, hverken på den korte eller den lange bane.

De mest udbredte CMS

De mest udbredte CMS’er er kodet i PHP sprog og kører med SQL databaser. Ovenpå CMS’en ligger man et grid (nogle kalder det også et frameset). Dette grid kan man style på 1000 vis af måder. En styling af et grid, bliver kaldt for en template. Templaten indeholder en masse stylesheets. En webdesigner vil referere til stylesheets ved at kalde dem CSS filer.

En professionel hjemmeside betaler sig

Vi oplever ofte, at kunder kommer til os, efter de har prøvet lykken med en billig hjemmeside. Problemerne med de billige hjemmesider opstår ret hurtigt efter lanceringen. Vi har en holdning til bureauer, der laver discount hjemmesider. OG her er vi lidt hårde i vendingerne. Vi er faktisk pinlige over, at virksomheder udgiver sig som professionelle webdesigner, har samvittighed til at aflevere så dårlige hjemmesider. Det er urimeligt overfor kunden. De henvender sig jo netop til et webbureau, med en forventning om, at bureauet har styr på deres ting. Som almindelig erhvervsdrivende har man ikke en jordisk chance for at vide hvad der er godt, og hvad der er skidt.

Udover at levere et utrolig ringe stykke arbejde, så sætter denne type webbureauer os andre i et dårligt lys. For det første presser de prisen ned på et plan, hvor man som seriøs webbureau siger fra. Det er ikke muligt for nogen, at levere en ordentlig hjemmeside til 5.000,-. Samtidig med en devaluering af vores arbejde, er discount bureauerne ene og alene skyld i den mistillid mellem kunde og bureau, som vi ofte hører om i vores branche.

Her er et lille udpluk af nogle typiske problemer vi oplever, hos kunder der er startet på en billig løsning:
  • Der er ikke taget stilling til mobile first. Og mobilversionen er elendig.
  • Hjemmesiden passer ikke ind i virksomhedens øvrige designlinje.
  • Der er enten ikke taget stilling til GDPR eller også overholdes de gældende regler ikke.
  • Open Graph fungerer ikke, hvilket besværliggør at poste links på sociale medier.
  • Der er store mangler ifht. søgemaskineoptimeringen. Vi har sågar oplevet websites, hvor bureauet har glemt, at give tilladelse til Google om at crawle hjemmesiden.
  • Siden loader langsomt, da templaten har tweaket grid’et i en grad hvor der skal læses ufattelig mange scripts ind for at afvikle websitet.
  • Der er ikke sat sporing op på websitet, så kunden har ingen ide om besøgsstatistik og adfærd.
  • Der er duplicate titletags, meta beskrivelser mm.
  • Det er ikke muligt, at integrere sitet med ERP, CRM eller andet.
  • Sitet ligner til forveksling, mange andre websites.
  • Der er ikke plads til mere tekst på siderne.
  • Det er svært, at skifte billederne.  
  • Designet skrider med det samme man ønsker at tilføje nyt til hjemmesiden.
  • Der er ikke opsat konverteringssporing på formularer.
  • Webbureauet eksisterer ikke længere
  • Webbureauet har urimelig høje timepriser. De tjener på vedligehold og opdateringer frem for hjemmesiden.

Nå men det vi kom fra var, at en professionel hjemmeside i sidste ende er den bedste løsning for alle.
Bestil tilbud på en hjemmeside

Et professionelt webdesign har fokus på 4 elementer

Når vi designer en hjemmeside, har vi fokus på:
  1. Hjemmesidens brugervenlighed
  2. Søgemaskineoptimering
  3. Konverteringsrater
  4. Sikkerhed

Hjemmesidens brugervenlighed

Din hjemmeside skal være brugervenlig. Det skal den være over for jer, når i skal opdatere den. Ligesom den skal være brugervenlig overfor jeres besøgende.

En hjemmeside skal kunne afkodes nemt og hurtigt af den besøgende. Det betyder blandt andet, at vi skal placere elementerne på din hjemmeside, der hvor brugeren forventer at finde dem. I de tidlige år 2000 lavede man utrolig mange studier af blandt andet eyetracking. Man satte simpelthen forsøgspersoner foran en hjemmeside og filmede hvordan deres øjne bevægede sig. Det resulterede i, at man fandt frem til nogle brændpunkter (heatmaps) på skærmen. Altså punkter hvor brugerens øjne drages. Senere lavede Google en mere standardiseret løsning, hvor man sporede musens bevægelser henover skærme.

Begge former for tracking viste de samme resultater. Nemlig at brændpunkter ligger i toppen af skærmen, samt ude i venstre side. Det er faktisk derfor, vi altid placerer hovedmenuerne og CTA'erne* i disse områder.
Image
Image

Søgemaskineoptimering

For at en hjemmeside bliver indekseret og optaget i Google's søgeords hieraki, skal mange faktorer være på plads. Som et professionelt webbureau er det vores opgave, at sørge for i har de bedst mulige forudsætninger for gode Google placeringer. Derfor har vi altid enormt stort fokus på, at jeres website skal passe så godt som muligt til Google's algoritmer og den måde Google bots* læser websitet på.

Mobile First - mobil versionen skal fungere 100%

Hvis du har læst om søgemaskineoptimering her på vores hjemmeside, har du allerede en god forståelse for hvorfor, det er ekstremt vigtigt at hjemmesiden understøtter SEO. Vi designer hjemmesider udfra Mobile First pricippet. Det betyder, at vi ligger stor vægt på din hjemmeside er 100% optimeret til mobil telefoner. Mobile First er et Google tiltag som kort fortalt betyder, at det er mobil versionen af din hjemmeside, der bliver udgangspunktet for hvad Google læser og inkluderer i deres søgeresultater.
Image
Pagespeed insights

Webpage speed - hurtigt eller dø

Webpage speed - altså hastigheden websitet loades med er en af de aller vigtigste indsatsområder. Hvis dit website har en lang load hastighed, kan du glemme alle drømme om, at få top placeringer på Google. Derfor har vi altid stort fokus på load tiden af de hjemmesider vi laver.

Vi søger blandt andet altid for, at anvende lazy load* Vi arbejder direkte på grid’et og anvender ikke købe templates. Det holder sammen med komprimering af script og CSS filer, størrelsen på websitet nede på et minimum. Samtidig hostes vore hjemmesider på en dedikeret og fuld serviceret webserver, som står hos vores hosting partner i Tåstrup.

Vi leverer altid en 100% optimeret hjemmeside til dig

Når du får overleveret din hjemmeside indeholder det professionelle webdesign altid en 100% optimeret hjemmeside. Det betyder, at du allerede er et langt stykke henne ad vejen, når du skal i gang med søgemaskineoptimeringen. Som standard er disse elementer altid inkluderet:

  • Intern linkbuilding
  • Structured data herunder:
    • Local business
    • Review
    • FAQ
    • Article
  • Hastighedsoptimering
    • Lazy load
    • CSS og script komprimering
    • Størrelses optimering af billeder
  • XML sitemap
  • HTML sitemap
  • Tagging af billeder
  • Meta tagging
  • Opsætning og tilmelding til Google Search Console
  • Opsætning af Google tagmanager
  • Opsætning af Google Analytics
Vil du vide mere om webpages

Konverteringer på din hjemmeside

Formålet med en hjemmeside er at skabe konverteringer. Har du en webshop, er den åbenlyse konvertering et salg. Har du en hjemmeside uden shop, kan konverteringen være:
  • Henvendelse via kontaktformularen f.eks
    • Bestil en opringning
    • Book et møde
    • Få et gratis tjek af …
    • Kontakt os
    • Bestil brochure
    • Bestil tilbud på …
  • Download en pdf
  • Tilmeld nyhedsbrev
  • Anmeldelse af virksomhed
  • Tilmeld kursus
  • Osv.

Du kan sagtens have flere forskellige konverteringspunkter på din hjemmeside. På vores hjemmeside har vi i skrivende stund disse: Få et digital tjek, Gratis SEO tjek, Kontakt os, Bliv ringet op.

Konverteringspunkterne skal være synlige og målbare

Dine konverteringspunkter skal altid være synlige og let tilgængelige. Hvis du har flere konverteringspunkter, skal du altid sørge for, at have CTA’erne placeret de rigtige steder i det rigtige indhold. Synlige konverteringspunkter hæver konverteringsraten på din hjemmeside. Er dine formularer sat rigtigt op, kan vi spore konverteringerne og identificere hvilke kilder og medier dine leads kommer fra. Vi kan dermed også afgøre hvilke af disse kilder og medier der giver flest leads, og dermed hvor det vil være mest fordelagtigt, at placere markedsføringskronerne

Kreativt og flot webdesign

Et professionelt webdesign behøver hverken være stramt eller konservativt
Det gør absolut ikke noget at man tænker ud af boksen, når man designer en hjemmeside. Sålænge man har formålet med hjemmesiden, samt de tekniske udfordringer i tankerne. Det skal altid være brugeroplevelsen der er i centrum, når en hjemmeside designes. Selvfølgelig skal designet være lækkert. Det skal jo afspejle virksomhedens ånd, og videreføre den grafiske identitet i både billeder, tekster, farver og grafik.

Skærmoptagelser løfter sløret for brugeradfærd og hjælper webdesigneren

I kølvandet på Google analytics kom der for 7-8 år siden nogle nye teknologier, som løftede analysen af brugeradfærd til et højere niveau.

Blandt disse teknologier udsprang programmer som Hotjar og Smartlook. Med et lille script, kan man ligge en sporing ind på hjemmesiden, som optager brugernes adfærd. Besøgene optages og gemmes som en video fil.

Med en konto hos en af udbyderne, kan man gennemse alle videosekvenserne, og dermed få et live billede af hvordan en brugersession forløber. Det er et stærkt værktøj, der kan hjælpe med at udpege evt. svage punkter på din hjemmeside hvor brugerne står af og forlader websitet. Ligeledes kan de udpege sidens styrker, og vise hvilke sider, der vil være fordelagtige at bruge som landingssider for kampagner.

Q & A: Hjemmeside og webdesign

Spørgsmål om hjemmesider og webdesign

Valg af CMS

CMS står for Content Management System. Altså et system hvor du kan styre indhold. Der findes mange forskellige CMS’er. Nogle udviklere sværger til WordPress, andre til Joomla! eller Umbraco, Typo3 osv. Alle kan de hver deres.

Det der er vigtigst, er at man vælger et OpenSource CMS - altså et gratis CMS, hvor der sidder mange udviklere på systemet. Det er nemlig med til, at sikre systemet altid er opdateret. Både i forhold til sikkerhed plugins og integrationer, men også i forhold til Google.

Send os en besked - hjemmeside