Image

Er søgemaskineoptimering nødvendigt?

Det korte svar er JA! Over 90% af alle internet besøg starter på Google. Det betyder altså, at stort set alle internetbrugere søger på Google efter varer og ydelser. Man indtaster altså meget sjældent en www. adresse på den webshop eller det website, der tilbyder det man skal bruge. Præcis derfor er søgemaskineoptimering en nødvendighed. Det kommer nok næppe som en overraskelse, at det netop er Google der dominerer markedet for søgemaskiner. I fht. 2021 tal fra Statcounter, så sidder Google på 92.24% af hele søgemaskine markedet. Det betyder, at de på verdensplan har 4.3 mia brugere. Med sådan en gigantisk markedsandel er det også Google, der sætter dagsordenen, og bestemmer hvilke sider der vises, når man søger.
Bendict Nisbeth - Hansen
Bendict Nisbeth - HansenSEO, SOME, SEM ekspertThis email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
20 års erfaring med søgemaskineoptimering. Jeg har gennem tiden hjulpet mange virksomheder til tops i Google. For mig er det væsentligt, at jeg er sat 100% ind i kundens produkter og serviceydelser. Da jeg arbejder på vegne af kunden og kommunikere direkte til dennes målgruppe skal alt være faktuelt korrekt
Image

Bendict Nisbeth - Hansen
SEO ekspert, indehaver
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

20 års erfaring med søgemaskineoptimering. Jeg har gennem tiden hjulpet mange virksomheder til tops i Google. For mig er det væsentligt, at jeg er sat 100% ind i kundens produkter og serviceydelser. Da jeg arbejder på vegne af kunden og kommunikere direkte til dennes målgruppe skal alt være faktuelt korrekt

Google
søgninger

FAKTA

Der foretages 40.000 søgninger / pr. sek på Google. Det giver 3.5 mia søgninger om dagen.

Hvilket er 1.2 billioner årlige søgninger

Hvordan får du succes med søgemaskineoptimering?

Opskriften til succes med søgemaskineoptimering kan man opstille i en pyramide med 4 lag, hvor man arbejder sig op nedefra.
Søgemaskineoptimering: Step by step
Fundament

Fundament

Fundamentet er en teknisk gennemgang af websitet.
Søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse

Identifikation af søgeord og søgesætninger, samt en konkurrentanalyse.
Onsite optimering

Onsite optimering

Implementering af søgemaskineoptimering på websitet.
Linkbuilding

Linkbuilding

Anskaffelse af kvalitetslinks fra andre websites.

Der skal være styr på fundamentet

Fundamentet er din hjemmeside eller din webshop. Den skal være 100% i orden på det tekniske plan. Det betyder, at alle de tekniske detaljer skal være på plads. Blandt andet skal dit website loade hurtigt, og kun loade det indhold som brugeren ser. Den skal være optimeret til både desktop, laptop, tablet og smartphones. Du skal også bruge structured data på siden og sørge for, at der ikke er brudte links, som leder til 404 sider. Du skal have styr på DNS’en og blandt andet beslutte dig for, om sitet skal ligge med eller uden www, og for for alt i verden ikke begge dele. Du skal også have et SSL certifikat lagt på siden, og så skal der være helt styr på sikkerheden. Dit website skal være beskyttet imod hackere, så de ikke kan lave SQL injections mm. på siden. Da det i værste fald kan få dit site blacklistet hos Google.

Søgeordsanalysen

Søgeordsanalysen danner grundlag for SEO strategien
Når der er styr på fundamentet, skal der laves en søgeordsanalyse samt en konkurrentanalyse. I søgeordsanalysen skal vi finde alle de søgeord og søgesætninger, i gerne vil ranke på. Søgeordsanalysen er utrolig vigtig, da den både er med til at identificere hvilke søgeord der er hhv. stor og lille konkurrence på, og hvilke i allerede har placeringer på. I analysen findes også relaterede søgeord, ligesom vi tager stilling til, om jeres ønskede søgeord matcher det folk egentlig søger efter.

Et godt eksempel på hvorfor en søgeordsanalyse er vigtig, er en VVS kunde vi har. Kunden ville gerne sælge vandhaner fra deres webshop. De havde kaldt vandhanerne for armaturer, fordi det hedder de i VVS sprog. Problemet er bare, at de eneste som kalder vandhaner for armaturer, er andre VVS’er og ikke almindelige kunder. De kalder et armatur for en vandhane. Et eksempel som dette viser, at det er godt at have fokus på andre ord, og sørge for at folk udenfor organisationen kommer med input, da i ikke kan undgå at være en smule "arbejdsskadet".

Søgemaskineoptimeringens lavt hængende frugter
I søgeordsanalysen finder vi frem til de lavt hængende frugter, og det er dem vi tager først. Definitionen på et lavt hængende frugt er et søgeord som I ranker ok på, men måske I ligger omme på side 2 i Google. I sådan et tilfælde har I en rigtig god mulighed for hurtigt at komme om på side 1. Det kan også være et søgeord hvor søgevolumen er forholdsvis høj og konkurrencen på søgeordet er tilsvarende lav.

Konkurrentanalysen
Konkurrentanalysen er tilsvarende vigtig. I vil nemlig med stor sandsynlighed opleve, at de konkurrenter I har i virkeligheden, ikke nødvendigvis er de samme konkurrenter i har på forskellige søgeord. Konkurrentanalysen bliver en del af jeres SEO strategi. Med en konkurrentanalyse kan vi nemlig løfte sløret for, hvordan konkurrenterne har opnået en bedre placering end jer på Google. F.eks kan vi se hvor lange deres tekster er på et givent søgeord, hvilke andre sider der linker til deres side, samt en hel del andre ting. Udfra det, ved vi hvad vi skal, og så skal vi bare gøre det bedre.

Lad os give et godt eksempel på, at en online konkurrent er forskellig fra konkurrenten i virkeligheden. En isoleringsvirksomhed som vi laver søgeordsoptimering for, ville gerne ranke på ”Loftisolering med granulat”. På google viste det sig, at konkurrenterne ikke var andre isoleringsvirksomheder. Derimod var det sider som bolius, boliga og endda deres leverandører af isoleringsmateriale, som de kæmpede imod. Det skal måske lige nævnes som en fodnote, at isoleringsvirksomheden overhalede alle konkurrenterne, og i dag ligger nummer 1 på Google.

Onsite optimering

Når søgeordsanalysen og konkurrentanalysen er på plads, har vi grundlaget for vores søgemaskineoptimeringsstrategi. Det er her, langt det meste arbejde ligger. Det er nemlig nu vi for alvor skal i gang med søgeordsoptimeringen, OG den kan komme til at foregå på jeres hjemmeside eller webshop.

For at SEO'en kan fungere bedst muligt, er der en række ting, der skal være på plads. Der kan skrives mange 1000 ord om, hvad der skal være på plads. Det skåner vi dig for, og du får en kort fortalt version.

Der skal være styr på de interne links
Her skal vi sørge for, at den interne linkstruktur er i orden. Det vil blandt andet sige, den måde jeres menuer er bygget op på. Herunder hvad I fx kalder de forskellige menupunkter? Hvordan de tager sig ud i brødkrumme stien? osv.

Det kan ikke understreges nok, at der i onsite optimeringen skal være en god intern linkstruktur imellem de forskellige søgeord og sider.

Der skal skrives tekster - mange tekster
Der skal skrives tekster til alle de forskellige søgeord. Som udgangspunkt, skal hvert søgeord have sit eget menupunkt. Dog vil der være menupunkter, der godt kan indeholde mere end et søgeord.

For hvert menupunkt skal teksten søgemaskineoptimeres. Det betyder, at teksten skal have en vis længde. Der skal bruges overskrifter, laves meta beskrivelser, title tags og laves individuelle structured data’er.

Linkbuilding

Linkbuilding er typisk det sidste, man tager fat i. Det er ligesom kronen på værket. Linkbuilding foregår som oftest på to måder. Den første måde er den hårde måde, hvor man appellerer til online medier, leverandører, kollegaer med flere og beder dem om at linke til jeres hjemmeside. Denne del kan ikke stå alene. For her vil I nok forholdsvis hurtigt løbe tør for kontakter, hvor I kan bede om et gratis link. Den anden måde er at betale andre hjemmesider for, at lægge en artikel ud på deres site, hvor der i artiklen er et link til jeres hjemmeside.

Hos Say it har vi adgang til mere end 2.000 hjemmesider, hvor I kan købe jer til links. Da vi linkbuilder for rigtig mange virksomheder, har vi nogle rigtig gode aftaler med mange publishere. De gode aftaler indbringer nogle temmelig store rabatter, som vi giver direkte og ubeskåret videre til dig.

Q & A: SØGEMASKINEOPTIMERING

Spørgsmål om SEO

Vi vil gerne tjekke din hjemmeside for dig, og fortælle dig hvordan du ligger i Google på forskellige søgeord. I SEO tjekket fortæller vi dig lidt om hvad og hvordan du kan gøre det bedre. Hvis du ønsker at gå videre med søgemaskineoptimeringen, kan vi lave et komplet tjek, samt en søgeordsanalyse og en konkurrentanalyse.