Succes med markedsføring

Succes med markedsføring

Alle virksomheder kan have brug for hjælp til at komme igang. Vi havde en case med en virksomhed der sælger ydelser til boligejere. Virksomheden fortæller, at de har en temmelig høj lukkerate, når de først de har folk i røret. Deres udfordring er, at de mangler folk at ringe til. De henvender sig til os, for at høre hvordan de kan få flere leads. Vi foreslår dem at tilbyde deres kunder et ”Gratis hustjek”.

Hustjekket indebærer, at kunden indtaster deres kontaktoplysninger, samt oplysninger om deres bolig på virksomhedens hjemmeside. Herefter kontaktes de af en konsulent fra virksomheden. Konsulenten afklarer potentielle kunders behov, og laver en aftale med dem om, at komme ud og tjekke huset. Samtidig med hustjekket, afgives der et eller flere tilbud på forskellige energibesparende udbedringer på boligen. Det blev en kæmpe succes for virksomheden. I dag - 10 år senere, er hustjekket gået hen og blevet en af virksomhedens grundsøjler. Tallene der kommer her, er fiktive, da vi ikke kan give for meget væk.

Succesen i tal

Hjemmesiden med boligtjekket har en konverteringsrate på 2%. Det betyder, at for hver 100 klik til hjemmesiden, modtager virksomheden 2 henvendelser. Virksomhedens krav var, at en ordre maksimalt måtte koste 10% omsætningen i marketing omkostninger.

Efter kampagnen havde kørt nogen tid, kunne vi begynde at regne på den indsamlede data. Ca. 60% af alle henvendelser blev til en aftale om et hustjek. Ca. 40% af alle hustjek endte med en ordre. Den gennemsnitlige ordre fra et hustjek, gav virksomheden ca. 14.000 kr i omsætning.

I sådan en case har vi nu nogle tal, vi kan bruge til at regne baglæns. Vi kan på baggrund af tallene regne ud, hvor meget en henvendelse må koste. Lad os demonstrere dette:

1000 klik = 20 henvendelser

60% bliver til et hustjek = 12 hustjek

40% hustjek bliver til en ordre = 4,8 ~ 5 ordre

Gns. Omsætningen 14.000,-/ ordre = 70.000 kr.

Marketing må koste 10% af total omsætning = 7.000 kr.

En henvendelse må koste 7.000 kr. / 20 henvendelser = 350 kr / pr henvendelse (CPL350)*.

* I øvrigt betyder CPL Cost Per Lead. CPL bliver også omtalt som CPA hvilket betyder Cost Per Action. Vi kan bedst lide termen CPL, da den er mest konkret. CPA refererer til en hvilken som helst slags handling, og er mere bred. Men det er nørderi, og ikke så væsentligt.

Prisen på et lead er fundamentet for markedsføringen.

Det er utrolig vigtigt at vide, hvor meget et lead må koste, OG det er der flere grunde til. I blandt andet Google Ads kan man nemlig lave budstrategier, hvor man bruger prisen på et lead til at optimere kampagnen på. Ligeledes kan man med en fast CPL gå ud og købe sig til leads, f.eks hos et affiliate netværk. Endelig er den faste CPL også målestokken for din kampagnes succes.

Skru op og ned knappen

Faktisk fik CPL’en for den førnævnte virksomhed kælenavnet ”Skru op og ned knappen”. Det gjorde den af den simple årsag, at virksomheden faktisk kunne styre helt præcist, hvor mange opgaver de ville have. Hvis de ønskede, at ansætte flere håndværkere skruede de bare op for markedsføringen, og købte flere leads. Hvis de ønskede en stille periode, eller havde behov for at skære ned på medarbejderne – ja, så skruede de bare ned på knappen.