Hvad betyder CPC

CPC er en forkortelse for Cost Per Click

Altså omkostningen pr. klik. Et udtryk for hvad du skal hver gang en person klikker på din annonce. En CPC kan både være fast eller flydende. Det kan du som regl selv bestemme. F.eks i Google Ads kan du sætte en budstrategi der hedder maksimér antallet af klik. Samtidig kan du fastsætte en maksimum CPC - altså fortælle Google hvad du maksimalt vil betale for et klik.

I nogle henseender kan det være fordelagtigt at have en fast CPC. Lad os tage et tænkt eksempel:

Hvis du har en webshop, hvor din konverteringsrate ligger på 2%. Så ved du at ud af 100 besøgende, får du 2 ordre. Kender du samtidig den gns. ordreværdi i webshoppen. Lad os sige den er på 1.500 kr. Så ved du altså, at statistisk vil 100 klik give dig en omsætning på 3.000kr. Kender du også din dækningsgrad, kan du nemt beslutte dig for hvad du maksimalt vil give for et klik.

Skal vi prøve at stille det op i en formel:

100 klik
Omsætning: 3.000 kr
Dækningsgrad: 50%
Fortjeneste: 1.500 kr

Værdi pr. klik = 15 kr

Nu ved du at hvis CPC er mere end 15 taber du penge. Som tommelfingerregel beregner man at ca. 10% af omsætningen, går til markedsføring. I ovenstående betyder det, at du kan give ca. 3 kr pr. klik. Derfor hedder den CPC 3

Image