Image

Webdesign: Hjemmesider bygget med omtanke

Webdesign er meget mere end blot et flot design. Man skal vide hvordan målgruppen navigerer på hjemmesiden. Hvad de kigger efter? Og hvad forventer de? Den viden skal kombineres med et lækkert, tidssvarende og teknisk korremt design.

Vi skal ikke genopfinde den dybe tallerken

Når Say it designer en hjemmeside, er der fokus på brugervenlighed, søgemaskine optimering og konverteringsrater. Din hjemmeside skal kunne afkodes nemt og hurtigt af den besøgende. Det betyder blandt andet, at vi skal placere elementerne på din hjemmeside, der hvor brugeren forventer at finde dem.

Man har gennem studier af blandt andet eyetracking fundet frem til nogle brændpunkter (heatmaps) på skærmen. Altså punkter hvor brugerens øjne drages. Disse brændpunkter er blandt andet toppen, samt venstre side. Derfor placeres hovedmenuerne og CTA'er oftes i disse områder.

Skærmoptagelser løfter sløret for brugeradfærd og hjælper webdesigneren

I de senere år er programmer som både Hotjar og Smartlook blevet rigtig meget populære blandt webdesignere. Disse programmer kan via et lille script der ligges ind på hjemmesiden lave videooptagelser af brugerens adfærd på din hjemmeside. Besøget optages og gemmes som en video fil, som kan kan gennemgå for at se hvordan en bruger session er forløbet. Det er et utrolig stærkt værktøj, som kan hjælpe med at udpege evt. svage punkter på din hjemmeside


Hvad er konverteringspunktet for din webside?

Ja det giver jo sig selv, at hvis du driver en webshop så er det ultimative konverteringspunkt at skabe salg. MEN der kunne jo også være andre mindre konverteringspunkter, som f.eks at få en tilmelding til sit nyhedsbrev eller en anmeldelse af et produkt.

Har du en almindelig hjemmeside kunne dit konverteringspunkt være:

  • Bestilling af et tilbud
  • Donwnload af en guide eller andet
  • Book et møde
  • Få et gratis tjek af...
  • Modtag nyhedsbrev
  • osv...
Vi skal sørge for at konverteringspunkterne på hjemmesiden er synlige. Det betyder, at vi skal synliggøre overfor brugerne, at vi gerne vil have dem til at foretage en bestemt handling. Hvordan man skaber konverteringer kan du læse mere om i artiklen omkring landingssider

Webdesign behøver ikke at være hverken stramt eller konservativt
Det gør absolut ikke noget at man tænker ud af boksen når man designer en hjemmeside – sålænge man har formålet med hjemmesiden samt de tekniske udfordringer i baghovedet. I artiklen omkring responsive webdesign kommer vi nærmere ind på det tekniske, som er lidt i nørd afdelingen - men stadig meget spændende

Selvfølgelig skal designet være lækkert. Det skal jo afspejle jeres virksomheds ånd og videreføre jeres grafiske identitet i både billeder, tekster, farver og grafik.